Alle twijfels van tafel geveegd.
Tijdens de Experience Truck Days praatte ik met heel wat testrijders. Van een rijinstructeur voor de motor uit het Brusselse en zijn kameraad, een buurjongen van 30 jaar geleden met wie ik de wijk onveilig maakte op de bmx, een ex-medestudent uit de hogeschool en andere bekende gezichten van in en om HDWF. Op het terras van Shifters, schoof ik een stoeltje bij aan de tafel van Joeri. Hij was er beide dagen bij. Ik luisterde voor het eerst naar zijn ervaringen tijdens de testdagen, zijn vrouw en dochtertje kenden het verhaal al. Joeri zijn brede lach en de blik van zijn vrouw -Tja, wat doe je eraan. Boys will be boys zeker?- legden goed aan.
Harley en BMW
Met een HD Heritage en een BMW GS Adventure in de garage, mag je wel vermoeden dat Joeri de Pan America kwam testrijden. Meer nog. Hij had er al een gereserveerd. Zij het onder voorbehoud van een testrit. En die kwam ervan tijdens de Experience Truck Days. Eerste spontane, onomwonden reactie na de testrit: “Den BMW vliegt buiten.” Duidelijk genoeg, lijkt me. De bike voelt, ondanks het beperkte verschil in gewicht met de GS veel speelser aan, nodigt ook veel meer uit om van de asfaltwegen af te wijken en grind- en andere paden te berijden. De power van de Pan Am mag er zeker zijn en is perfect beheersbaar.
Een en-en verhaal
Dat de Heritage ook weg mag -voor de liefhebbers, een machine in perfecte staat- deed me schrikken. Toch was Joeri zijn antwoord te begrijpen. Hij wil graag een Harley-Davidson én hij wil graag een “hoogpoter”. En wil de Pan America nu niet het antwoord zijn op Joeri zijn droom?
De Heritage zal hij zeker missen, maar die was eerder zijn motor voor “rond de kerktoren”. De Pan Am zal deuren openen om veel vaker de Harley buiten te halen. De dochter popelt alleszins om achterop mee te rijden.
Beter in ’t echt
Veel beter dan op foto. Dat geldt misschien ook voor jou en ook wel voor de Pan Am. Over smaken valt niet te twisten natuurlijk. En ergens is ’t ook een noodzakelijke stap in de evolutie. Op de vraag of dit nog een Harley is, klinkt het volmondig JA. De enige twijfel is het kleur. De verschillende kleurstellingen hebben echt elk wel wat. De prijs is ook scherp. Waar voor je geld.
Joeri zijn ervaring is erg positief. Dat staat wel vast. Ook enkele andere rijders die de Pan Am testten en zweren bij de cruiser- of touringmodellen, gaven me toe dat het een erg fijne ervaring was. Oké, dat rechtop zitten waren ze niet gewoon en de hogere positie gaf hen een heel nieuwe kijk op het verkeer rondom hen. Je mening is van waarde als ze uit ervaring en beleving komt. Of je nu pro of contra de Pan Am bent, dat maakt niet uit. It’s Harley. En dat behoeft geen verdere uitleg.