Nieuwe Harley-Davidson® technologie op geselecteerde motoren

21 Aug 2019

MILWAUKEE (20 augustus 2019) – Geselecteerde 2020 Harley-Davidson® modellen krijgen twee nieuwe features die ontwikkeld zijn om zowel de rijervaring als de eigendomservaring te verbeteren.

H-D™ Connect*

H-D Connect is een abonnement waarmee Harley-Davidson rijders via hun smartphone en de laatste versie van de Harley-Davidson™ app* verbonden zijn met hun motorfiets. Via H-D Connect kunnen rijders op afstand hun motorfiets checken en de belangrijkste gezondheidsinformatie over het voertuig inzien. Bovendien geeft het rijders gemoedsrust vanwege veiligheidsfeatures als sabotagemeldingen en gestolen voertuig tracking.

H-D Connect is standaard op 2020 Touring modellen (behalve Road King®/S en Electra Glide® Standard), Tri Glide® Ultra en CVO modellen, evenals LiveWire (in regio’s waar deze leverbaar is). Harley-Davidson motoren voorzien van H-D Connect hebben een mobiele telematica control unit (TCU) die werkt als een (LTE) enabled modem dat motoren met de cloud verbindt.

  • Motorfietsstatus: Met H-D Connect en de H-D app kan de eigenaar via de app altijd en overal waar voldoende bereik is, de belangrijkste gezondheidsinformatie van het voertuig bekijken. Info die in te zien is via H-D Connect is onder andere de oplaadstatus van de hoog-voltage batterij of het brandstofniveau, beschikbaar bereik, bandenspanning (op met TPMS uitgeruste modellen), rijmodus (op uitgeruste modellen), km-stand, infotainment software updates indien van toepassing, en rijstatistieken. LiveWire-eigenaren kunnen de H-D app gebruiken om oplaadstations te vinden (en ernaar toe te navigeren). Tijdens het opladen kunnen ze volgen hoe lang er nog rest tot volledig opgeladen en kunnen zij oplaadmeldingen krijgen zonder in de buurt van het voertuig te hoeven zijn.

  • Sabotagemeldingen en gestolen voertuig tracking: Om te zorgen dat de motorfiets veilig en beschermd is, geeft H-D Connect de locatie van de motorfiets aan op een kaart in de H-D app, mits er genoeg bereik is. H-D Connect stuurt een melding naar de telefoon van de eigenaar indien het alarmsysteem geactiveerd wordt als er tegen de motor gestoten wordt, als hij omvalt of als ermee geknoeid wordt. Ook krijgt de eigenaar een melding als de motorfiets naar buiten een afgebakend (‘geo-fenced’) gebied wordt verplaatst. Gestolen voertuig tracking op GPS-basis levert gemoedsrust op voor het terugvinden van een gestolen motorfiets.

  • Onderhoudsherinneringen en -meldingen: Automatische herinneringen aan aankomend onderhoud en andere proactieve voertuig onderhoudsmeldingen worden naar de rijder verzonden via de H-D app.

* H-D™ Connect is niet beschikbaar in alle markten.

Reflex™ Defensive Rider Systems (RDRS)

Reflex™ Defensive Rider Systems (RDRS) is een nieuwe verzameling vooruitstrevende technologieën die is ontwikkeld om de prestaties van de motorfiets aan te passen aan de beschikbare grip tijdens optrekken, vertragen en remmen.** De systemen zijn ontwikkeld om de rijder te helpen het voertuig te controleren bij het optrekken en remmen, zowel rechtdoor als in bochten. Ze zijn vooral nuttig op slecht wegdek en in noodsituaties. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassis control, elektronische remcontrole en aandrijflijn technologie. De features van RDRS zijn gebundeld, behalve waar dit expliciet vermeld wordt.

RDRS is standaard op alle 2020 Harley-Davidson CVO, Tri-Glide Ultra en Freewheeler® modellen en de 2020 Harley-Davidson LiveWire. RDRS is optioneel op alle MY20 Touring modellen in de VS (behalve Electra Glide® Standard).

  • Beschikbare tractie wordt bepaald door het weg/band contactoppervlak. De systemen van RDRS kunnen alleen de remdruk of het motorkoppel aanpassen in een poging de krachten op de band de beschikbare grip niet te laten overstijgen. Deze technologieën kunnen niet de grip vergroten of ingrijpen als de rijder niet remt of geen gas geeft (dus met ‘gas los’ door een bocht rolt). RDRS is geen systeem dat de rijrichting actief beïnvloedt. Dit is een belangrijk verschil tussen RDRS en Stability Control systemen uit de autobranche. De rijder is zelf verantwoordelijk voor snelheid, sturen en rijlijncorrecties.

Features van RDRS omvatten:

  • Bochten-verbeterde elektronisch gekoppelde remmen (C-ELB)

Deze feature past remdruk toe op beide wielen als de rijder het remhendel (voorrem) of de voetrem (achterrem) gebruikt. Dit kan veel rijders helpen betere remprestaties te behalen. Het elektronisch gekoppelde remsysteem (Electronically Linked Braking, ELB) biedt meer responsiviteit en balanceert de voor- en achterrem binnen een breed scala aan remtoepassingen. Het systeem past meer koppeling toe als de rijder hard remt en minder of helemaal geen als er rustig geremd wordt of als de snelheid laag is. Indien gekoppeld, past het systeem na het activeren van het remhendel ook dynamisch remdruk toe op de achterrem. Remmen via het voetpedaal betekent dat het systeem enige mate van remdruk op de linker remklauw aan de voorzijde toepast. C-ELB neemt de hellingshoek van de motor of de zijwaartse versnelling van de Trike mee in de berekening. C-ELB past de remdruk tussen de voor- en achterremmen aan bij het remmen in bochten om zo bij te dragen aan het behouden van de door de rijder gekozen lijn.

C-ELB is standaard op alle 2020 CVO en Police modellen en optioneel op alle 2020 Touring modellen in de VS (behalve Electra Glide Standard).

  • Bochten-verbeterd ABS (C-ABS)

ABS is ontwikkeld om te voorkomen dat wielen blokkeren bij het remmen. Het helpt de rijder controle behouden bij rechtuit noodstops. ABS werkt onafhankelijk voor de voor- en achterrem om te zorgen dat de wielen blijven draaien. C-ABS (Cornering Enhanced ABS)  is een variant van ABS die de hellingshoek van de motor of de zijwaartse versnelling van de Trike meeneemt in de berekening. De remdruk die nodig is om wielslip te beperken is in bochten in de regel lager dan rechtdoor.

C-ABS is standaard op 2020 LiveWire, CVO, Trike en Police modellen en optioneel op alle 2020 Touring modellen (behalve Electra Glide Standard). ABS is standaard op alle andere H-D modellen (of indien gekozen in plaats van C-ABS).

  • Bochten-verbeterd Traction Control Systeem (C-TCS)

C-TCS is ontwikkeld om te helpen voorkomen dat het achterwiel excessief spint onder acceleratie rechtdoor of in bochten. C-TCS kan het vertrouwen van de rijder vergroten als de grip door regen, een onverwachte verandering van ondergrond of op onverharde ondergrond te wensen overlaat. De rijder kan uit twee modi kiezen: Standard is geoptimaliseerd voor droog wegdek, Rain voor nat wegdek. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden. De mate van interventie van C-TCS in bochten wordt mede aangepast op basis van de hellingshoek van de motorfiets.

C-TCS is standaard op alle 2020 LiveWire, CVO en Police modellen en optioneel op alle 2020 Touring modellen (behalve Electra Glide Standard).

  • Drag-Torque Slip Control Systeem (DSCS) en bochten verbeterd Drag-Torque Slip Control Systeem (C-DSCS)

DSCS is ontwikkeld om excessief slippen van het achterwiel bij het vertragen te voorkomen. Dit komt meestal voor als de rijder abrupt terugschakelt of vertraagt op nat of glad wegdek. Als DSCS achterwielslip detecteert bij het vertragen, past het systeem het geleverde motorkoppel daarop aan om zo de draaisnelheid van het achterwiel en de snelheid van de motorfiets in lijn te krijgen. Op modellen voorzien van C-DSCS wordt de mate van interventie van DSCS in bochten aangepast op basis van de gemeten hellingshoek (tweewielers) en zijwaartse versnelling (Trikes).

DSCS is standaard op alle 2020 CVO en Police modellen en optioneel op alle 2020 Touring modellen (behalve Electra Glide Standard). C-DSCS is standaard op alle 2020 LiveWire en Trike modellen

  • Voertuighandrem (Vehicle Hold Control, VHC)

VHC pas remdruk toe en houdt dit geactiveerd om te voorkomen dat de motorfiets gaat rollen nadat de rijder de rembedieningselementen loslaat. De primaire functie van VHC is voorkomen dat de motor gaat rollen na het stoppen, bijvoorbeeld bij een stopbord op een heuvel, in druk stadsverkeer op een helling of bij het in- of uitparkeren. VHC maakt het eenvoudiger om met vertrouwen weg te rijden door het aantal bedieningselementen dat daarvoor nodig is, te reduceren. Het systeem past remdruk toe totdat de rijder gashendel en koppeling bedient om weg te rijden (‘hellingproef’). VHC kan ook geactiveerd worden als de motorfiets op een vlakke ondergrond stilstaat en de rijder positie wil behouden zonder te blijven remmen.

De rijder activeert VHC door kort extra te remmen met de voor- of achterrem nadat de motorfiets volledig tot stilstand is gekomen. Als de rijder heel hard remt om te stoppen en de rem ingedrukt houdt, werkt VHC zonder de korte extra bediening van remhendel of –pedaal. Een VHC indicatorlampje gaat branden om aan te geven dat VHC geactiveerd is en het ABS-systeem houdt remdruk nadat de rijder de bediening loslaat. VHC wordt automatisch uitgeschakeld als de rijder wegrijdt of als de rijder een van de rembedieningselementen gebruikt.

VHC mag niet gebruikt worden als parkeerrem, daarom schakelt het systeem uit als de rijder de zijstandaard uitklapt (op modellen met zijstandaardsensor, niet beschikbaar in alle markten) of de motorfiets in neutraal zet (indien geen sensor aanwezig) of als de motor uitgeschakeld wordt. In de meeste gevallen gaat het indicatorlampje na vijf minuten knipperen en schakelt VHC zichzelf uit als de rijder geen actie onderneemt.

VHC is standaard op 2020 CVO en Police modellen en optioneel op alle 2020 Touring modellen (behalve Electra Glide Standard). VHC is in geen enkel geval bedoeld als substituut voor een parkeerrem.

  • Bandenspanning monitorsysteem (TPMS)

TPMS waarschuwt de rijder voor een te lage bandenspanning. De juiste bandenspanning is belangrijk voor zowel voertuigprestaties als de levensduur van de band. TPMS toont de huidige druk van voor- en achterband(en) op het Boom! Box GTS scherm (of op de kilometerteller op Road King® modellen) en toont een waarschuwingslampje als de druk te laag wordt en gecontroleerd moet worden.

TPMS is onderdeel van RDRS en is als los accessoire ook beschikbaar via Harley-Davidson Originele Onderdelen & Accessoires voor 2020 Touring modellen (behalve Japan) voorzien van originele of after-market wielen voorzien van een TPMS sensor.

TPMS is standaard op 2020 CVO en Police modellen en optioneel op 2020 Touring modellen.

RDRS voor Trike modellen: Harley-Davidson Freewheeler® en Tri Glide Ultra modellen zijn uitgerust met Trike-specifiek RDRS met C-ELB, C-ABS, C-TCS en C-DSCS. De CVOTri Glide® voegt TPMS toe aan het Trike-specifieke RDRS.

Privacy policy, Cookie policy & Legal notice | We care | Log in